El soroll informatiu
El “soroll informatiu” és l'excés d'informació
provocat pel desordre entròpic d'un gran nombre de notícies. L'excés
d'informació i la barreja de dades reals amb dades falses és una de les
conseqüències negatives d'Internet. L'activitat informativa a la xarxa tendeix
a la creació de falsos mites i a magnificar i a distorsionar la realitat
(Albornoz, 2005).
També sembla que el soroll informatiu ajuda a
percebre la realitat com un agregat de fets punctiformes aïllats del seu
context on guanya pes el fet nou per sobre la gravetat dels fets en termes de
costos socials, humans i/ o econòmics.
Per exemple, no hi ha gaire gent que pugui explicar el què està passant a Síria
des de fa cinc anys malgrat que hi hagi notícies sobre aquest tema cada dia.
Moltes notícies i molt parcel·lades.
Però, tal com apunta El Mundo (02-09-2016) la imatge del cadàver d'Aylan
a la platja de Bodrum va fer la volta al món i va obligar a plantejar diverses
estratègies polítiques sobre la minimització dels perills dels refugiats en la
seva fugida. Un any després de la difusió d'aquesta fotografia, han mort, a la
mateixa platja, 423 nens en les mateixes circumstàncies. No s'ha tornat a
parlar més de la impotància de garantir un pas segur. I és que Internet, no
només magnifica les notícies sinó també l'oblit.
Sembla que el periodisme es troba en un moment
de canvi. De canvi d'estil en la manera de dir. És cert que el model de negoci
del periodisme ha canviat i ara es basa en la publicitat. Això força a cercar
audiència o lectors. Malgrat tot, cal seguir alguns postulats de “psicologia a
la xarxa” per tal d'evitar determinades situacions. Per exemple, RT Televisió
opta per contextualitzar la notícia amb fets anteriors per tal de minimitzar
l'efecte de fragmentació de la realitat. Efecte propi d'Internet. També caldria
evitar l'alarmisme tot intentant no utilitzar expressions que exagerin els fets
com els titulars “Dinero o matamos a tu hijo” (20 Minutos, 28-09-2016) o “El
timo del secuestro virtual llega a España” (El Mundo, 21-02-2015) sobretot si
les amenaces són falses. També caldria evitar imatges impactants així com la
dedicació d'un temps excessiu al tema.
L'ús de les TICs ha propiciat l'accés global a
la informació, la cobertura instantània, la interactivitat i els continguts multimèdia. Això posa en
perill l'autenticitat dels continguts i la veracitat de les fonts. A tot això
cal sumar hi la convergència creixent de la propietat dels mitjans de
comunicació amb una pèrdua paral·lela de
la diversitat de les veus. En l'actualitat, la informació internacional està
uniformada per menys de cinc agències que tenen el “monopoli” de l'actualitat
(Pavlik, 2005). Les industries de la informació cerquen augmentar el volum de
lectors i de beneficis i això ho aconsegueixen mitjançant un periodisme que
cerca l'espectacle i l'entreteniment.
El “infotaintment” és la fusió d'informació i
entreteniment: “..para quien sólo busque reir y pasar un rato divertido...” (La
Sexta 2016) i es pot afegir amb un motiu que no hauria de ser objecte de riure,
ja que hi ha moltes persones afectades per la corrupció. Aquest comentari va
sorgir seguit del tractament humorístic que es va fer del nomenament de José
Manuel Soria per al Banc Mundial. És una nota d'humor sobre un personatge
públic però, aquest no és el motiu de la reflexió. Sobre el que cal reflexionar
és si l'”infotaintment” s'està generalitzant de tal manera que ja és un tret
característic del nou periodisme, sobretot a la televisió. Entre les notícies,
la major part obtingudes d'agències de notícies i de manera més lenta que el
que es pot obtindre de nou a les xarxes socials, es passen vídeos que tenen com
únic aval les visites que acumulen a la xarxa i reben el mateix tractament que
les notícies sense ser-ho. Tot això es tradueix en una pobresa informativa
creixent (Junquera, 2014).
Periodistes com Olga Rodríguez i Rosa Calaf
(Galindo, 2010a) afirmen que la societat es troba en una crisi d'identitat
social que provoca immovilisme i conformisme. Això es tradueix en el fet que
s'accepta qualsevol cosa que no remogui gaire les consciències. Hem posat a
dormir a les consciències. De totes maneres, es pot pensar que aquesta
infantilització de la societat és un replegament a la cerca de respostes i que
algun dia serà necessari donar sentit a cadascuna de les peces del puzle creat
per les TICs (Galindo, 2010b). Llavors, faran falta redactors que puguin narrar
les històries tal com han passat. Redactors que puguin triar d'entre el caos
digital allò que és rellevant i que puguin posar la mirada més enllà de la pantalla
del seu ordinador. De moment, el discurs social té el seu mercat dialèctic a la
xarxa i els blogs i les xarxes socials pugnen per aconseguir audiències d'acord
amb l'impacte i a la novetat del que es presenta. Ara cal ser “viral”. Per
exemple, a “lasexta.com” hi ha un apartat de notícies “virals”. Notícies sense
cap transcendència com veure a Obama ballant un rap, la foto d'una aranya
menjant- se un ratolí, etc. Aquestes “notícies” es trien per índexs d'audiència
a la xarxa. Audiència, i això és el que preocupa, molt més elevada que
l'apartat dedicat als “Papers de Panamà”.
El periodisme ciutadà és la participació dels
lectors o de no periodistes en l'estructuració de les notícies. Un cas de
periodisme ciutadà recent és la narració en directe de l'atemptat de Niça (El
País, 2016). En aquest cas, els fets s'anaven encadenant en una línia de temps
que agregava les diferents aportacions. La velocitat de les xarxes socials va
ajudar a donar resposta a l'avidesa d'informació del públic. L'èxit de la noticia
i de la recollida de la informació en temps real rau en el fet que aquesta
notícia tracta de la narració d'uns fets
objectivables i impactants i no de la seva explicació. En aquest cas és
important la veu del redactor que pugui sintetitzar i unificar tantes veus
alhora.
Quan es tracta de donar una noticia
estructurada d'acord amb una selecció crítica de fets i opinions, malgrat que
també hi tingui cabuda la veu del periodisme ciutadà, és més necessària la
interpretació d'un redactor, ja que poden haver-hi més punts de divergència.
Divergències provocades per els diferents imaginaris de les veus que concorren
en la notícia (Lippman, 2003). Així, no s'interpretarà de la mateixa manera un
procés judicial des de la posició dels afectats que la dels advocats, per
exemple. Caldrà doncs, que els redactors recullin les diferents veus i donin
coherència al procés narrat.
Sembla que es tendeix cap a fórmules mixtes de
periodisme (Elola, 2010) en les quals les participacions individuals obriran
noves vies narratives de tot allò que està al marge de la cultura predominant.
Serà feina del redactor recollir aquesta informació i determinar les noves
tendències.
Bibliografia consultada
A. Albornoz (2005). "Conclusiones de un
estudio empírico: Las industrias culturales y las nuevas redes digitales".
(http://www.portalcomunicacion.com/dialeg/paper/pdf/141_albornoz.pdf)
El Mundo (2016, 2 de setembre) "365 días
y 423 niños desde Aylan".
Elola, J."La comandante blog". (El País, 11.07.2010)
El País “Así ha sido el relato en directo del
atentado en Niza y los días posteriores” (18-07-2016). Elpais.com
Galindo, J.C. "S.O.S: El reportero en
vías de extinción". (El País, 25.09.2010a)
Galindo, J.C. ¿Quién necesita a los
periodistas?". (El País, 24.09.2010b)
La Sexta (2016, 14 de setembre) "Wyoming,
sobre la designación de Soria: "No lo eligieron a través de un concurso,
lo eligieron con !el dedazo!". Lasexta.com
Lippman, W. (2003) "Capítol 1.- El mundo
que nos rodea y las imágenes de nuestra mente". En: Walter Lippman. La
opinión pública. p. 25-44. Madrid: Langre. ISBN 9788493238131
Junquera, N. "Infotainment". (El
País, 27-08-2014).
Pavlik,
J.V. (2005)"Cómo entender el impacto de los nuevos medios sobre el
periodismo". En: John V. Pavlik. El periodismo y los nuevos medios de
comunicación. p. 13-22. Barcelona: Paidós. ISBN 9788449317309
No hay comentarios:
Publicar un comentario